Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Zaktualizuj preferencje dotyczące plików cookie
  • Flaga Unii Europejskiej

Dane z M/platform: Analiza świątecznych zakupów 28 / 4 / 2022

Analiza tygodnia przed Wielkanocą, oparta na danych z ponad 7,5 tys. sklepów handlu tradycyjnego niesie potwierdzenie tego, co odczuwamy wszyscy. Tegoroczne święta były zdecydowanie droższe niż rok temu.

Analiza świątecznych zakupów – Wielkanoc 2022 w porównaniu do 2021

Koszyk tylko podstawowych produktów świątecznych* wzrósł w porównaniu do poprzedniego roku aż o 27% i płaciliśmy za niego 102,08 zł. Najbardziej do tej wartości przyczynił się wzrost ceny oleju rzepakowego (4,16 zł więcej), białej kiełbasy (3,94 zł więcej), masła (3,11 zł więcej) czy mielonej kawy (2,24 zł więcej). Większość produktów w koszyku podrożała dwucyfrowo. Przy czym kryje się tu całe spektrum wzrostów: od kilkunastu procent dla żurku czy chrzanu, przez ponad dwudziestoprocentowe skoki dla mąki, mleka, margaryny i kawy po wzrosty o ponad sześćdziesiąt procent dla oleju i masła. – komentuje Ewa Rybołowicz, Dyrektor ds. analiz rynkowych w M/analytics.

Wizyt więcej niż przed rokiem

Porównując tygodnie przedświąteczne w 2022 i 2021 obserwujemy znaczący wzrost obrotów, bo o 16%, przy średnim tygodniowym wzroście wartości paragonu o 10%. Dodatkowo obroty zwiększone są liczbą samych wizyt o 5%. Aby lepiej zrozumieć wagę wzrostu, warto dodać, że przy liczbie 7,5 tys. sklepów spośród ponad 12 tysięcy, które są w M/platform, to jest prawie 790 tys. więcej wizyt. Na wzrost ilości wizyt w sklepach wpływ mogą mieć trzy czynniki: zwiększona liczba kupujących w Polsce, związana z ponad 2 mln. obecnością mieszkańców Ukrainy; sam charakter zakupów, często uzupełniających przy przygotowaniach świątecznych oraz zupełnie inny etap pandemii. Jeszcze rok temu przeżywaliśmy ją przy obostrzeniach sanitarnych. – dodaje Ewa Rybołowicz.

Zakupy do ostatnich godzin

Analiza przygotowana na podstawie danych paragonowych z reprezentatywnych 7 565 sklepów wybranych spośród ponad 12 tys. sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.

* Koszyk świąteczny obejmuje najczęściej kupowane produkty w swojej kategoriach: masło 200 g, olej rzepakowy 1l, margaryna do pieczenia 250g, jaja 10 szt., mąka pszenna tortowa 1kg, cukier biały 1 kg, mleko UHT 1l, chleb 400g, kiełbasa biała 600g, żurek koncentrat 300ml, barszcz biały w torebce, chrzan 180gr, majonez 400g,  kawa mielona 250g, herbata czarna 25 torebek, sok pomarańczowy 1l, napój gazowany 1l,  kukurydza konserwowa 400g, groszek konserwowy 400g.

Więcej danych: Aktualności – Mplatform

O M/platform: Platforma dla właścicieli sklepów detalicznych | Mplatform

analiza_m_analytics_1080x1080 analiza_m_analytics_1080x1080